Mer tips! :)


Förra inlägget handlade bara om hemma träning nu tänkte jag skriva lite om maten.. 

*Minska portionerna - Behövs inte minskas drastist direkt för då blir det ofta värre, för kroppen ställer in sig på svält och vet inte när den ska få mat igen så den tar allt den kan få. 

* Ät ofta men lite - 5 gånger om dagen små portioner! Frukost ska helst vara det största målet, och innehålla både kalorier och proteiner för att kroppen ska orka hålla igång hela dagen. Sen en frukt till mellanmål och mellan frukost och lunch så du inte är jätte hungrig när du väl ska äta mat. Och proppar i dig även fast du vet att det är fel, men jätte hungrig ska man inte behöva gå hela dagarna. Tillslut krymps magsäcken och vikten rasar ;)


* Minska på kolhydraterna - Behöver inte sluta med dom helt utan bara minska, ta då mer protein istället. Tränar ni behövs både och! Men tränar man inte behövs inte så pass mycket kolhydrater. 

* Drick ett glas vatten innan du äter. Jag gjorde det förut för att då blir man mättare fortare men tyvärr håller sig inte mättnaden så värst länge .. 

* Skippa godiset, chipsen och för guds skull läsken! Det är den riktiga fällan, och light är inte bättre för 5 öre ! Kan möjligtvis vara sämre mig light produkter! 


I en artikel på aftonbladet hittade jag detta;


"Det är lätt att bli lurad av lightprodukter - risken är att vi unnar oss att äta mer, eftersom det är så lite fett. Då kan vi till och med få i oss mer kalorier än med vanliga produkter.

En annan risk är att den magra produkten ändå innehåller lika mycket kalorier eftersom den sötats för att få en god smak." 


MEN ! Man behöver inte skippa det helt! Då blir man ju tokig ;) Jag äter det jag är sugen på men bara på helgen! Unna dig nått på helgen! :) Så gör jag, ja kör stenhårt på vardagarna så jag kan äta lite av det goda på helgen, och det har funkat ;D Sen behöver man ju faktiskt inte äta pizza till frukost, lunch och middag bara för att det är helg. Men man kan unna sig lite nötter för det är ganska gott och kanske lite godis eller popcorn? :) Köp hem ramlösa eller loka istället för läsken. Bara det är ett enormt steg !


* Skippa ljust bröd ! det är mörkt bröd, eller ännu bättre; hårt bröd. Nyttigt bröd innehåller fiber som har positiv inverkan på matsmältningssystemet vilket i sin tur gör att du går ner i vikt snabbare.

* Ät mindre salt eftersom salt binder vatten och i sin tur får dig att gå upp i vikt.

* Känn efter, är du verkligen hungrig eller har du bara tråkigt? Då kan man faktiskt äta för att man inte har nått annat att göra. 


* Är det verkligen värt den där extra portionen? Eller den där godisbiten? Tänk frammåt! :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0